Om
Polhemshjulet i Kärrgruvan är med sina imponerande 15 meter i diameter Sveriges största bevarade vattenhjul. Dolt bland lummig växtlighet står Polhemsjhulet fortfarande i sitt hjulhus och påminner om det otroliga ingenjörskap som varit förutsättningen för det moderna bergsbruket.
Även stånggången, som ledde kraften från hjulet vidare till gruvorna 1 km bort, finns delvis bevarad. Du följer faktiskt stånggångens väg under och bredvid "armarna" från parkeringen till hjulhuset. Strax intill finns också konstkanalen som försåg hjulet med vatten när det begav sig. Idag är detta ett trevlig promenadstråk och även en del av vandringsleden Norbergsleden.
Aktuellt:
Just nu renoveras stånggången och är till stora delar nedtagen.
Polhemshjulet och hela kärrgruvans gruvmiljö är en del av Ekomuseum Bergslagen.
Tillgång:
Välkommen in i hjulhuset för att titta på Polhemshjulet! Dörren är låst med ett kodlås. Glöm inte att låsa efter dig!
Kod: 1661
Koden är det årtal som Christopher Polhem föddes.
Norbergs ljudmuseum:
Lyssna på ljudguidningar om våra kulturmiljöer inom Norbergs ljudmuseum!
Polhemshjulet:
Historia
Polhemshjulet byggdes 1876 och drev via en stånggång pumparna i gruvorna. Hjulet, som är ett överfallshjul, försågs med vatten genom en vattenränna som går in i hjulhusets norra sida. Rännan stod i förbindelse med en tre kilometer lång kanal från Bålsjön. Genom vattnets tyngd snurrade hjulet. Vevstakarna på hjulaxeln drev en stånggång bestående av sammanfästade stänger, som rörde sig fram och tillbaka. Ett vändbrott finns bevarat på höjden på andra sidan Polhemsvägen. Stånggången ledde kraften fram till gruvan, en dryg kilometer bort. Vattenhjulet är 15 m i diameter och ett av Sveriges största, bevarade vattenhjul.
På stånggången satt en klocka, som klämtade när stånggången rörde sig dag som natt. Tystnade klockan betydde det att pumparna stannat. Polhemshjulet var i drift till 1920 trots att elkraften kommit till Norberg år 1897.
Hjulet har fått sitt namn efter Christopher Polhem (1661-1751). Stånggångsprincipen användes tidigare i Tyskland, men Polhem förbättrade kapaciteten och konstruerade s.k. vändbrott för att ändra riktning på kraften.
För att Polhemshjulet skulle få tillräckligt med vatten, finns en tre kilometer lång kanal från en närbelägen sjö. Upp till hjulets topp ledde en träränna som våghalsiga ungdomar, sprang och cyklade på. I kanalen och i vattenrännan under hjulet fanns gott om kräftor.